تبلیغات
دانستنیهای کودکان - بازگشت به مدرسه وموضوع خواب کودکان
در حال بارگذاری...
جستجو در عناوین مطالب
بازگشت به مدرسه وموضوع خواب کودکان
گرچه بسیاری از کودکان در روزهای طولانی تابستان ممکن است تا آخر شب بیدار بمانند، با شروع مدارس در فصل پاییز باید به برنامه معمول خواب و بیداری‌شان بازگردند.

کارشناسان می‌گویند خواب کافی برای موفقیت تحصیلی و رفاه کلی کودک ضروری است. کودکان 3 تا 5 ساله نیاز به 11 تا 13 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. برای کودکان پنج تا 12 ساله دست کم به 10 تا 11 ساعت خواب شبانه لازم است.

به گزارش هلث دی دکتر کریستین آویس، استادیار بیماری‌‌های اطفال و متخصص خواب در دانشگاه آلباما در آمریکا می‌گوید: "محرومیت از خواب بر حافظه، داوری، گستره توجه، پایداری عاطفی و حتی دستگاه ایمنی کودک اثر منفی می‌گذارد."

آویس می‌گوید: "باور نادرست رایجی وجود دارد که نوجوانان نیاز به خواب کمتری دارند و تنها هفت تا هشت ساعت خواب برای آنها کافی است، اما در واقع نوجوانان نیاز به 9 ساعت خواب در شبانه‌روز دارند." به گفته او نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی در مدارس در معرض محرومیت از خواب قرار دارند."

یک نظرسنجی که بوسیله بنیاد خواب آمریکا انجام شد، نشان داد 60 درصد کودکان و نوجوانان (زیر 18 سال) از خستگی در طول روز شکایت دارند. به علاوه 15 درصد از آنها گفتند که در مدرسه به خواب می‌روند.

کارشناسان می‌گویند باید زودتر از شروع مدارس، کودکان را عادت داد که زودتر به تختخواب بروند تا هنگام شروع مدرسه دچار خواب‌آلودگی روزانه نشوند و گذر از ایام تعطیلات به سال تحصیلی به طور تدریجی و ملایم صورت گیرد.

دکتر استفانی والاس، استادیار بیماری‌های اطفال در دانشگاه آلباما می‌گوید: "از حدود یک هفته پیش از شروع سال تحصیلی باید برنامه خواب و بیداری کودک را به تدریج تغییر داد و کودک را زودتر به تختخواب فرستاد. ممکن است در ابتدا این تغییرات برای کودک مشکل باشد، اما به تدریج کودک به آن عادت خواهد کرد و مانع بروز مشکل در روز اول شروع مدرسه می‌شود."

کارشناسان با توجه به اینکه ساعت‌های از دست رفته خواب ممکن است روی هم جمع شوند و برنامه خواب و بیداری کودک را به هم بزنند، توصیه می‌کنند والدین ابزارهای الکترونیکی را از اتاق کودک خارج کنند، و این اتاق را حتی‌الامکان آرام و ساکت نگهدارند.

دکتر آویس می‌گوید: "امروزه به طور متوسط سه تا چهار وسیله الکترونیکی وجود دارد. نشان داده شده است که حتی خوابیدن به همراه تلویزیون باعث 20 دقیقه محرومیت از خواب در هر شب می‌شود؛ این میزان ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد اما در طول هفته روی هم جمع می‌شود و به میزان زیادی می‌رسد."


نوشته شده توسط: فریبا  روز پنجشنبه 16 شهریور 1391 در ساعت 05:37 ق.ظ | نظرات()
مطالب پیشین (آخرین پست های ارسالی)
 :: آیا کودکتان بد خواب است؟
 :: آیا کودکتان بی اشتهاست؟
 :: نحوه صحیح تربیت کودکان از نظر کارشناسان
 :: ارتباط لباس والدین با بیماری های کودکان
 :: از مراحل دندان درآوردن نوزاد خود چه می‌دانید؟
 :: مهارت‌های فرزندپروری
 :: آیا واقعا تلاش برای تحریک رشد جنین،‌ارزشش را دارد؟
 :: چیز هایی که از والدینمان آموختیم
 :: چطور به کودکان کمک کنیم احساس خوشبختی کنند؟
 :: غذاهای ممنوع
 :: به کودک نو پای خود نشان دهید که چگونه به دیگران کمک کند واز آنها کمک بگیرد
 :: لجاجت در کودکان و روشهای پیشگیری
 :: نحوه شکل گیری اعتماد به نفس در سنین مختلف
 :: آیا تغذیه کودک شما مناسب است؟
 :: نمونه هایی از بازی های آموزشی براساس نظریه "گانیه "