تبلیغات
دانستنیهای کودکان - آیا تغذیه کودک شما مناسب است؟
در حال بارگذاری...
جستجو در عناوین مطالب
آیا تغذیه کودک شما مناسب است؟

اگر به ده نکته ای که به آن اشاره می کنیم توجه دارید، مطمئن باشید که تغذیه کودک شما مناسب است.

ده نکته کلیدی:

1.      تنوع، کلید تغذیه سالم است. کودکانی که از 6 ماهگی با غذا های متنوع تغذیه می شوند. به احتمال زیاد در بزرگسالی کمتر دچار سوء تغذیه و یا بد غذایی خواهند شد.

2.      کودکان و بچه های بزرگ تر، نیازهای غذایی کاملا متفاوتی با بزرگسالان دارند؛ میزان رشد آنها سریع اما اشتهای آنها اندک است؛ پس غذاهایی که به آنها داده می شود، باید دارای ارزش غذایی بسیار بالایی باشد.

3.      چربی طبیعی موجود در شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی و نیز چربی قابل حل ویتامین «آ» و«د»، انرژی سرشاری تولید می کنند که به راحتی توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید با دادن یک ساندویچ کوچک پنیر، یک لیوان شیر گرم، یا یک ورقه پنیر و یا برشی سیب به کودک خسته و کم توان، او را شاداب و سر حال کنید.

4.        میوه ها و سبزیجات را هنگام نهار یا شام به کودک ندهید. برش میوه و سبزیجات خام را به صورت برش و یا ورقه( هویج، سیب، کرفس و ...) به کودک بدهید و یا آنها را به صورت له شده و یا پوره درون سرلاک صبحانه اش بریزید. بدن کودک نمی تواند ویتامین «ث» را ذخیره کند، بنابراین باید میوه و سبزیجات را هر روز و تازه به کودک داد تا ویتامین «ث» بدنش تامین شود.

5.      از دانه ها و حبوبات در تغذیه کودک استفاده کنید و هر روز مقداری از آنها را به صورت متنوع، به غذای او بیفزایید. فقط به گندم و جو، موجود در سرلاک صبحانه او و یا حتی پاستا و ماکارونی، اکتفا نکنید؛ گاهی برای او از برنج، کیک، نان یا شیرینی تهیه کنید و به جای نان عادی، یا نهار به او بدهید. می توانید «ارزن» را جانشین پاستا و ماکارونی کنید. اگر به طور دائم از یک ماده غذایی استفاده کنید، کودک دلزده و بی اشتها خواهد شد.

6.      اگر چه مصرف «فیبر» و یا غذاهای فیبردار برای بدن مهم هستند؛ اما با مصرف زیاده از حد فیبر ها، دستگاه گوارش کودکان، بیش از آنکه بتواند ویتامین ها و مواد کانی را جذب کند، آنها را از دست می دهد؛ چون فیبرها، مُلیّن هستند. در این مورد می توانید از غذاهایی استفاده کنید که دارای فیبر قابل جذب هستند مانند: میوه ها، سبزیجات، جو دو سر، برنج قهوه ای، غلات و حبوبات خشک؛ البته از این گونه مواد هنگامی استفاده کنید که بدن و دستگاه گوارش کودک به خوردن غذاهای جامد، عادت کرده باشد.

7.      در مورد کودکان زیر یک سال، از افزودن شکر به غذا و یا نوشیدنی های آنها، خودداری کنید. شما می توانید میوه های عادی را با میوه هایی که به طور طبیعی شیرین هستند، مخلوط کنید و آنها را به این شکل به کودک بدهید. برای کودکان بزرگ تر، میوه های شیرین را پس از صرف غذای اصلی، به آنها بدهید. بزاقی که در طول خوردن غذا ایجاد می شود، سبب جذب قند اضافی روی «مینا»ی دندان ها می شود و به این ترتیب، از پوسیدگی دندان ها به طور طبیعی جلوگیری می شود.

8.      رشد طبیعی در کودکان به گونه ای است که آنها نسبت به بزرگ ترها، به پروتئین بیشتری- البته نسبت به وزن و سن نیاز دارند.

9.      به شیوه های آشپزی خود توجه کنید. ویتامین«ب» و «ث» قابل حل در آب، هنگام آشپزی در آب از بین می روند، بنابراین بخارپز کردن مواد غذایی، چاره کار است. می توانید از مایع به دست آمده در آب گوشت و سوپ هم استفاده کنید. برای نگهداری ویتامین های حساس، زمان پخت را کوتاه و سریع کنید: استفاده از پخت غیر مستقیم مواد( ظرف مواد غذایی را داخل ظرف بزرگ تر جوشان قرار دهید) و یا مایکروفر، در این مورد مفید است. شما می توانید برای رساندن چنین ویتامین هایی، سبزیجات و میوه های دارای ویتامین«ب» و «ث» را به صورت خام و تکه ای و یا ورقه ای به کودک بدهید.

10. در میان وعده های غذایی به کودک آب بدهید. آب میوه ها را با غذای کودک مخلوط کنید و از دادن میوه های له شدهٔ شیرین شده با شکر و یا شربت های مقوی و نیرو بخش به کودک، خوداری کنید.


نوشته شده توسط: فریبا  روز پنجشنبه 16 شهریور 1391 در ساعت 07:19 ق.ظ | نظرات()
مطالب پیشین (آخرین پست های ارسالی)
 :: آیا کودکتان بد خواب است؟
 :: آیا کودکتان بی اشتهاست؟
 :: نحوه صحیح تربیت کودکان از نظر کارشناسان
 :: ارتباط لباس والدین با بیماری های کودکان
 :: از مراحل دندان درآوردن نوزاد خود چه می‌دانید؟
 :: مهارت‌های فرزندپروری
 :: آیا واقعا تلاش برای تحریک رشد جنین،‌ارزشش را دارد؟
 :: چیز هایی که از والدینمان آموختیم
 :: چطور به کودکان کمک کنیم احساس خوشبختی کنند؟
 :: غذاهای ممنوع
 :: به کودک نو پای خود نشان دهید که چگونه به دیگران کمک کند واز آنها کمک بگیرد
 :: لجاجت در کودکان و روشهای پیشگیری
 :: نحوه شکل گیری اعتماد به نفس در سنین مختلف
 :: آیا تغذیه کودک شما مناسب است؟
 :: نمونه هایی از بازی های آموزشی براساس نظریه "گانیه "